Couperose

Couperose zijn verwijde adertjes in het gezicht. Ze zijn vaak het meest zichtbaar op de wangen en de neus. Deze aandoening komt vaak voor en is volkomen onschuldig, maar veel mensen storen zich eraan. De adertjes zijn rood gekleurd en goed zichtbaar; dat wordt vaak als ontsierend voor het gezicht ervaren.

Tele's

Teleangiëctasieën zijn blijvend verwijde bloedvaatjes vlak onder het oppervlak van de huid, zichtbaar als rode vaattekening met maximaal zo’n 1 millimeter doorsnede. Dikkere vaten worden geen teleangiectasieen genoemd. Roodheid zonder dat er vaattekening zichtbaar is wordt erytheem genoemd. Teleangiectasieën kunnen in verschillende vormen bij uiteenlopende aandoeningen voorkomen.

Symptomen en oorzaak van couperose

Wanneer uw huid een overgang meemaakt van koud naar warm (bijvoorbeeld zodra u vanuit de koude buitenlucht een verwarmde ruimte binnenstapt), ontstaat er een tintelend gevoel in de huid en loopt het gezicht rood aan. Het is vervelend, maar ongevaarlijk.

Vaak is couperose erfelijk bepaald. Het is dan ook nauwelijks te voorkomen. Factoren als zonlicht (zonneschade) en roken kunnen de aandoening verergeren. Het gebruik van verzorgingsproducten met een goede zonnefactor kan het ontstaan van couperose dan ook verminderen. En couperose is dus goed te behandelen!

DE LASERBEHANDELING

MH Huidkliniek behandelt couperose met behulp van gepulst licht van 540 nanometer of met laserlicht van 1064 nanometer. Weefsel en huid blijven onbeschadigd en er zullen geen littekens ontstaan. Het is een volkomen veilige behandeling. De gebruikte apparatuur is uitvoerig en langdurig getest en heeft het FDA-keurmerk*.

De behandeling met Teleway

De hoogfrequente wisselstroom zorgt voor warmte die door de uiterst dunne naald stroomt. De naald stipt het plekje aan en daar vindt dan ter plaatse coagulatie plaats (het stollen van eiwitten). Deze methode wordt toegepast bij couperose, gesprongen adertjes en bloedblaasjes. In het geval van bijvoorbeeld steelwratjes wordt, nadat de naald zijn werking heeft gedaan, een korstje gevormd. Het korstje valt er na enige dagen af. De huid daaronder is glad en roze en verkleurt na verloop van tijd weer mooi bij.

Voor pigmentvlekken en ouderdomsvlekken wordt het te behandelen gebied licht afgeschraapt met de naald. Daarna ontstaat een klein schaafwondje, dat een korstje vormt. Na enige tijd valt dit korstje er af en is het vlekje verdwenen. De huid kleurt daarna weer normaal bij. Het is mogelijk dat er meerdere behandelingen nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken.